Waarom zelf koken als er zoveel kant-en-klaar te koop is?

Waarom zelf koken als er zoveel kant-en-klaar te koop is?

Je kunt tegenwoordig heel veel producten kant en klaar kopen: sausjes in gedroogde vorm, pastasauzen, mixen voor in ovenschotels, gesneden groenten om te wokken, en meer van dat soort dingen. Maar is dat niet ongezond?

Mixen voor groentensausjes en pasta/macaronisaus

Mixen uit pakjes zijn eigenlijk niet zo gezond. In verpakte kant-en-klaarproducten zitten veel toegevoegde, kunstmatige stoffen en bijna altijd te veel zout. Deze stoffen zitten in zakjes, doosjes en potjes, maar ook in sommige verpakte verse producten en ze zijn nodig om bederf te voorkomen, smaak te versterken, en om geur en kleur toe te voegen zodat het er aantrekkelijk uitziet. Er is natuurlijk niets mis mee deze producten af en toe te gebruiken, de overheid zorgt er wel voor dat ze veilig zijn. Maar waarom zou je niet kiezen voor puur natuurlijk en vers.

Groenten uit een pot en diepvriesgroenten toch gezond

Voor groenten uit een pot of de diepvries is het anders: groenten uit de diepvries, blik of pot kun je goed vergelijken met vers bereide producten. Ze bevatten ongeveer dezelfde voedingswaarden. Je kunt dus gerust kiezen voor spinazie uit de diepvries of bietjes uit een pot als je bietjes snijden een vervelend karwijtje vindt. Een gemakkelijke stelregel is: hoe verser de groenten, hoe beter. Maar het is wel belangrijk om je te realiseren dat dit alleen waar is als je eraan toevoegt: voordat ze bereid worden.

Groenten die je ‘vers’ in de supermarkt hebt gekocht zijn soms al wel maanden geleden geoogst, en daarna bewaard in een koelcel. Daarentegen kan groente direct van de akker worden ingeblikt of in een pot worden gestopt. Zo snel van de akker krijg je veel groentes niet in je eigen pan. Groenten verliest vitamines en mineralen tijdens de periode tussen de oogst en de bereiding, en daarna nog tijdens de bereiding. Omdat die eerste periode bij ingeblikte groenten vaak erg klein is – soms zelfs een kwestie van uren – is het soms zo dat die groenten bij je op het bord meer vitamines en mineralen bevatten dan groenten die je vers hebt gekocht.

Het is natuurlijk wel zo dat groenten in pot of in blik minder knapperig is dan verse groenten, zelfs nadat je die hebt bereid.

Controle

Als je zelf kookt, heb je de controle over wat je toevoegt aan je gerechten. Hoeveel suiker, hoeveel zout en hoeveel vet bijvoorbeeld. In je eigen keuken gebruik je bovendien geen kleurstoffen, geurstoffen of smaakstoffen. Daarbij komt dat je hoe meer ervaring je krijgt, recepten aanpast naar jouw persoonlijke voorkeur, je doet er andere kruiden in, je laat iets weg, vervangt iets, op den duur krijg je zo je eigen gezonde persoonlijke gerechten. Ook kun je veel geld besparen door zelf te koken, zelf je groenten te snijden, zelf je sausje te maken, kant-en-klaar of voorgesneden is een stuk duurder. Ook tijd hoeft geen belemmering te zijn want zoveel langer ben je er niet meer bezig.

Voorraad

Natuurlijk is het altijd handig om wat kant-en-klare sausmixen, of pastasaus in voorraad te hebben die je gebruiken kunt als je bijvoorbeeld weinig tijd hebt om te koken, of gewoon een keer geen zin hebt.

Dus?

Al met al is zelf koken beter dan kant-en-klaar koken. Je kan heus wel eens kant-en-klare producten gebruiken, maar zorg dat je een goede verhouding houdt tussen zelf koken en kant-en-klaar gebruiken. Je zal ook zien dat je meer voldoening hebt van het serveren van iets dat je helemaal zelf gemaakt hebt dan als je iets serveert dat al zo goed als klaar was en waar je weinig moeite voor hebt hoeven te doen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


online.NUMMER4/2021